2008/07/24

SITTER FRAMFÖR DATORN, BLOGGAR OCH BLIR FETARE...


Har man precis slängt i väg en blogg för att fylla dagens tomrum när en annan nyhet pockar på min uppmärksamhet. Återigen handlar det om en undersökning som slår in redan öppna dörrar...

Hur många förvånas över kopplingen av att man sitter still framför datorn nästan hela sina vakna tid, sover för lite, äter en bulle till frukost, äter junk-food till lunch och middag, dricker läsk eller öl och då blir fet? Vilka pumpar in pengar i medicinska studier som skulle kunna ha tagits fram av en lätt retarderad orangutang? Lägg pengar på barncancerforsning och andra trängande mål, men sluta med dessa nonsens-studier nu tack. I Svenskans artikel finns ett antal råd om hur man bör te sig mot Runda barn. Den som behöver dessa råd för att förstå barnets bästa kan ju inte ha ett IQ över 25...
"Råd till runda barn: • Undvik läsk och saft. • Byt ut godis mot frukt. • Ät isglass istället för glass. • Rör på dig. Källa: tidskriften Prosana"
Jag är själv ett levande bevis för att man blir adipös av datorn, hamburgare och cola. Mitt liv kretsar ju just nu om att blogga, och det närmast hysteriskt, med allt vad det innebär för midjemåttet. Sitter man inte och läser andras tankar och funderingar på deras bloggar ögnar man ju igenom nyhetssiterna efter bloggbara ämnen. I bland avbryter man för en promenad till Max eller Solsta Pizzeria, och ibland spelar man lite Betapet eller något annat avslappnande spel för att skingra blogg-grubblerierna. Och ja, jag har familj som skall få ta del av sin store, fete far på semstern om en vecka...

Just nu sitter jag ju dessutom på jobbet och bloggar. Borde jag vara nervös för den andra nyheten, den om att feta förlorar jobbet oftare? Med tanke på att jag bloggar som en tok på arbetstid, kanske även om jag gör det när verksamheten så tillåter. En förklaring till att vissa kollegor springer ifrån mig lönemässigt kan ju vara att jag är fet, det är ju tydligen ett vedertaget lönekriterium. Det kan väl inte bero på att jag är lättja personfierad? Dessutom handlar ju artikeln om feta fruntimmer, och jag är ju en man - även om mina tuttar kan få en att fundera ibland...

Inga kommentarer: