2009/07/17

BÖGPINGVINERNA HAR BOTATS...?


Var annars än i San Fransisco kan sådana här händelser utspela sig?

På stadens Zoo har tydligen två pingviner varit djupt förälskade i varandra, och detta trots att de båda två var hanar. Som djurvärldens Jonas Gardell och Mark Levengood har dessa pingviner tagit världen med storm, adopterat ett ägg som man ruvade enligt alla gängse regler för en fungerande kvotering för att sedan kärleksfullt ta hand om sin avkomma.

Det måste ha varit så vackert, det måste ha varit så fantastiskt och man förstår att stadens innevånare, i homosexualitetens egen världshuvudstad vallfärdade till djurparken för att få se dessa fantastiska djur slakta djurvärldens alla heteronormer.

Jag har ju själv varit på platser där pingviner av olika slag har rört sig ute i det fria, på de fantastiska Falklandsöarna i Sydatlanten. På såväl Pebble Island som Volunteer Point har jag bekantat mig med dessa fantastiska djur. Men trots att jag stött på 1000-tals pingviner har jag inte stött på någon som varit överdriven feminin hanpingvin eller någon manhaftig hona. Förvisso är jag ju ingen expert, och kan inte ens avgöra om det är en hane eller hona jag har haft framför mig...



För den som vill följa med och spana efter bög- eller lebbpingviner på Falklandsöarna rekommenderas en resa med Pelle Mohlin Travel med otroliga naturupplevelser på programmet. Resan går i november 2010, mer info finns här.

Men säg den lycka som varar. Inte ens i San Fransisco kan man vara säker på att den homosexuella kärleken är evig. Det behövdes bara att en hona blev änka så var det vackra förhållandet historia, och den ena bögpingvinen hade blivit hetero. Eller har han alltid varit bi?

Alldeles oavsett så sitter nog Åke Green och andra rabiata homofober och gnuggar händerna av förtjusning just nu, förvissad om att om "sjukdomen" kan vara övergående hos pingviner så borde samma sak gälla hos oss människor. För sådana är dom homofoberna, de som fått för sig att en kärleksfull känsla är något sjukt som kan botas med moraliska pekpinnar och bön.

Själv skall jag spana efter pingviner i november 2010, pingviner som gör uppror mot heteronormer och följer sina känslor alldeles oavsett om det är en av samma eller motsatt kön som kärleken fokuseras på.

Länkar: DN

3 kommentarer:

Krassman sa...

Suveränt skrivet killen, verkligen bra. Jag visste dock inte att du hade varit och busat på Falklandsöarna. Kom du på HMS Sheffield eller vad du med vid landstigningen vid Port San Carlos :)

Tokmoderaten sa...

Tack Krassman! Otrolig känsla att få beröm av en sosse för ett blogginlägg men så var det ju för en gångs skull ingen kritik mot ditt parti ;-).
Jag kom till Falklandsöarna med flyg... Häng på 2010 vet ja! Annars en pilsner och lite fotoorgie med fina bilder från detta avlägsna paradis...?

britta_s sa...

Våra hundar brukar köra trekant

Först äldsta hanhunden. Bakom honom juckar lite yngre hanhunden. Sen kommer lilla tiken längst bak.

Det ser helt naturligt ut....