2009/07/01

DET ÄR ROLIGARE ATT SÄGA JA ÄN NEJ

Har dom ingenting lärt sig, de där som gör anspråk på att vara ett dugligt regeringsalternativ? Häromveckan skulle de ju ut och härma Alliansens tågturne och bilden på de fyra mupparna i tågfönstret såg ju som politisk satir när den är som sämst. Det var i det närmaste samma tågfönster, det var fyra personer precis som när Alliansens allt annat än bildsköna ledare stack ut sina huvuden ur den där tågkupén - det var tur för de rödgröna att man hade Maria Wetterstrand med sig för annars hade det faktiskt varit en ännu mer fruktansvärd syn vi hade fått se repriseras.

Men minnet är kort, och ideologin stenhård. Det spelade liksom ingen roll att statsjärnvägarna klantade till sig lika mycket för de fyra politruckerna som man brukar göra för medel-Svensson, ty det är staten och endast staten som klarar av det här med spårtrafik i Monas värld. Att samma företag som nu Mona med anhang hyllar är välkänt för kroniska förseningar, bristande information och en service som hör monopolvärlden till är väl inte så konstigt, inte ens när SJ missade att koppla på den förbeställda rödgröna specialvagnen åt sällskapet i tid.

Finns det en chans att säga nej så tas den direkt, förutsatt att frågan inte handlar om en ny skatt eller höjningar på gamla diton. Sådan är det regeringsalternativ som anser sig vara framåtsträvande, och man ryser... Monopol är lösningen på alla våra problem, och får bara SJ missköta sitt uppdrag utan konkurrens så skall nog allt bli bra i Monas snedvridna värld.

För vad kunde väl vara farligare än att folket i det här landet fick välja mellan olika tågtransportörer? Vad skulle en konkurrens innebära? Jo, billigare resor, större valfrihet och en möjlighet att genom just konkurrensen sätta press på statsjärnvägarna. Men nej då, ingenting som gynnar valfrihet är något som ligger för en koalition som dessutom har en lagmedlem som inte ser några som helst problem med att förstatliga banker för tid och evighet. Staten är allsmäktig, och det folk som lever under denna stat skall betala hutlösa skatter för noll och ingen valfrihet. Själv minns jag upprördheten hos de rödgröna när apoteksmonopolet förverkades, samma visa då som nu - Nej! Nej! och återigen Nej!

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, DN

3 kommentarer:

Grottolle sa...

Vad kan det bero på att tågen från norrland ofta är försenade? Dom är ju privata. Du tror inte det kan bero på Banverket och att det fins för många tåg och för lite järnvägar? Och vad beror det på att Stockholms lokaltrafik med pendeltåg fungerar så dåligt. Är det inte som oftast singnalfel?
Och det beror ju inte på det privata företag som kör tågen utan på banverket och politikerna som inte vill satsa på koletivtrafiken. Nej du sluta skylla på SJ eller dom privata företagen när det gäller förseningarna.

Och jag antar att när du åker tåg att du upptäkt nackdelarna när det blir flera olika företag du åker med. Men det antar jag du upptäkt.

Micke sa...

Det handlar inte om att säga "NEJ" bara för att man kan. Det handlar om att få järnavägen som en infrastruktur att fungera. Idag kräver har vi inte tillräckligt med ban-kapacitet på våra järnvägar. Samt så behöver vi mycket underhåll på de befintliga banorna. Tågen behöver också underhåll. De senaste åren har det inte varit tillräckligt med investeringar på järnvägen. Det är något som båda regeringarna är skyldiga till. En avreglering av järnvägen skulle skulle bara försämra något som redan har en dålig utgångspunkt. Som att låta olika mäklare försöka sälja rum i en villa där alla rummen är lika dåliga. En som behöver tak över huvudet måste välja ett rum. Även om det inte finns varmvatten och taket läcker. Samma sak gäller järnvägen. Resenären måste välja ett bolag som ge service och garanti på att man kommer fram i tid kontra priset. Idag kan inget bolag hålla det eftersom förseningar är något som ofta beror på yttre omständigheter.
Järnväg ska inte handla om blå eller röd politik. Den ska bara fungera!!!

gardebring sa...

Grundproblemet kvarstår dock, oavsett sittande regering.

Spårkapaciteten, som varken sittande, föregående, eller eventuella kommande regeringar verkar vilja säga något konkret om.

När börjar vi bygga ostlänken?