2010/09/28

ATT KNYTA UPP ALLA DESSA KNUTAR - TOKMODERATENS FÖRSLAG TILL NY REGERING...


Det spekuleras hej vilt om hur den framtida ministären Reinfeldt kan komma att se ut, i media, på bloggar och i vissa fall även i lunchrum på arbetsplatser där folk inte har något vettigare att prata om. Tankegångarna är ofta lika ostrukturerade som osammanhängande, där de olika Allianspartiernas valresultat ställs mot antalet taburetter i regeringen och där frågorna handlar om vem som kommer, vem som går och varför.

Jag tror att alla som har det minsta intresset någon gång har satt ihop sin alldeles egen favoritregering, med de människor i politiken som man har mest förtroende för på de platser där man tycker att de skulle göra mest nytta. Självfallet har även jag gjort exakt samma sak, knåpat ihop Tokmoderatens faktiskt seriösa förslag på hur Fredrik Reinfeldt kan komma förbi alla fallgropar och andra hinder på vägen mot en funktionsduglig regering. Att det jag tycker sedan inte lär bli verklighet är väl en helt annan sak...

Första knäckfrågan är ju hur många ministerposter de olika partierna skall ha, och hur stort avtryck de moderata framgångarna skall ha i regeringsbildningen och hur hårt de andra Allianspartiernas bakslag skall slå igenom. Som den store vän av vårt gemensamma kärleksprojekt Alliansen jag är så skulle jag faktiskt inte vilja tulla på de små partiernas ministerposter överhuvudtaget - tvärtom så tycker jag att om man är stor så skall man vara snäll, jättesnäll - ja, nästan dumsnäll.

Därför och bara därför tycker jag att Folkpartiet i sin roll som Alliansens näst största parti bör få 5 ministrar i regeringen, Centern får behålla sina fyra och Kristdemokraterna får ha kvar sina tre. Folkpartiet ökar alltså trots att man inte gjorde något lysande val, medan vi moderater får nöja oss med att ta hand om de riktigt tunga positionerna, de ministerposter som faktiskt var grogrunden till att vi blev ett 30%-parti...

Statsministerposten är ju ingenting att ens resonera omkring, min namne Reinfeldt får fortsätta i den rollen, att gå sida vid sida med folket - vars förtroende han bär... M:1, FP:0, C:0, KD:0

Utrikesministerposten är som klippt och skuren för Carl Bildt. Ett respekterat namn i hela världen, med en erfarenhet som behövs om det börjar blåsa. Bara därför och just därför skall dessutom Carl Bildt också få uppdraget vice statsminister, som slipper de små tjafsa om sånt trams. M:2, FP:0, C:0, KD:0

Finansminister Anders Borg är ju omöjlig att flytta på, folkkär som han har blivit med sin hästsvans och öronring. En av de starkaste pelarna i ett borgerligt samhällsbygge vore det tjänstefel att flytta på... M:3, FP:0, C:0, KD:0

Försvarsministerposten är ett aber för mig som moderat att ha en favorit till, men jag väljer vis av mina erfarenheter under de senaste fyra årens styrande att släppa posten till Folkpartiet. En flytt av Jan Björklund från utbildningsfrågorna till de internationella trygghetsfrågorna känns i mitt fall klockrent. Sålunda blir Jan Björklund ny försvarsminister. M:3, FP:1, C:0, KD:0

Justitieministerposten är också en plats där en rockad kan vara nödvändig för att väcka liv i de underlydande organisationerna som polisen och domstolarna. Vem skulle inte passa bättre med att agera väckarklocka än Maria Abrahamsson? Tyvärr Bea... M:4, FP:1, C:0, KD:0

Näringsminister har Maud Olofsson varit, och om alla dessa rykten stämmer lär hon vara på väg till något annat i livet än politiken om något eller några år. Men det är ju bara rykten, och jag tycker faktiskt att Maud behöver mer tid för att få genomslag i sina ambitioner. Maud Olofsson kvar som näringsminister alltså. M:4, FP:1, C:1, KD:0

Socialminister har han varit i fyra år nu, Göran Hägglund, och självklart skall han få fortsätta med det i minst fyra år till. Ett såpass viktigt gebiet i det svenska politiska hantverkandet kräver kontinuitet, och Göran fortsätter med sitt uppdrag. M:4, FP:1, C:1, KD:1

Eftersom Janne Björklund fått en finare plats i regeringen så krävs det en ny förmåga som utbildningsminister. Johan Pehrsson, också folkpartist, skulle kunna axla rollen som ordningsskapare i en skola som fortfarande har en lång väg att gå innan någon kan vara nöjd. M:4, FP:2, C:1, KD:1

Hon kom in i regeringen höggravid, och har sedan dess blivit mamma. Självklart skall Birgitta Ohlsson få fortsätta i rollen som EU-minister, något annat kan väl inte vara möjligt? M:4, FP:3, C:1, KD:1

Infrastrukturminister Åsa Thorstensson kan få bli generalkonsul på Bouvetön eller någon annanstans, bara för att lämna plats för en yngre förmåga med lite mer skärpa ur samma parti. Annie Johansson, en av Centerpartiets starkast lysande stjärnor tar över frågorna som i mångt och mycket bygger ett framtidens Sverige. M:4, FP:3, C:2, KD:1

Biståndsminister Gunilla Carlsson känns bra i sin roll, och naturligtvis skall hon få fortsätta leverera på den plats där hon skött sig helt klanderfritt. M:5, FP:3, C:2, KD:1

Kulturministerposten är en av de där ministerposterna som jag gott tycker att någon av våra mindre vänner kan få ta hand om, och varför inte då med Nina Lundström som ny minister? Nina har visat sig skärpt och slipad i sitt rollspel hemma i Sundbyberg och skulle definitivt kunna göra underverk på en plats där underverk behövs. M:5, FP:4, C:2, KD:1

Eskil Erlandsson har varit jordbruksminister och kan gott få fortsätta i den rollen. Det känns ju trots Stureplans-Centern som om just Centern fortfarande är hej och du med jordbruket, eller har jag fel...? M:5, FP:4, C:3, KD:1

En ny post för att säkerställa att energipolitiken får den uppmärksamhet som frågan förtjänar är en avdammad titel som energiminister, och naturligtvis skall den också gå till Folkpartiet som det utåt sett kärnkraftsvänligaste partiet. Tobias Krantz har ju visat lika mycket utstrålning som avfallet förhoppningsvis ger ifrån sig under Forsmark, men han är enligt uppgift rekorderlig och pålitlig. Så, ny energiminister blir Tobias Krantz. M:5, FP:5, C:3, KD:1

När Krantz får basa över utbyggd kärnkraft så blir platsen över som Högskole- och forskningsminister. Vore det inte spännande att låta Andreas Carlgren få in lite mer miljöfokusering i landets forskande? Därför flyttas Carlgren från miljöministerposten till Krantz gamla skrå... M:5, FP:5, C:4, KD:1

...och då blev ju posten som miljöminister hastigt och väldigt lustigt ledig för en av mina absoluta favoriter i politiken, Sofia Arkelsten. Denna plats känns som klippt och skuren för allas vår "Fia" och en nytändning lär komma som ett brev på posten, snart lär ingen se behovet av ett enfrågeparti som Miljöpartiet. M:6, FP: 5, C:4, KD:1

Jämställdhetsminister, en post om den sköts rätt snart avvecklar sig själv kan ju med fördel tas över av Beatrice Ask. Jag är övertygad om att Bea skulle göra ett fantastiskt jobb på just den här platsen, och vem vet - när Bea går i pension kanske ministerposten också kan göra det...? M:7, FP:5, C:4, KD:1

Handelsministerposten var platsen som Sten Tolgfors kom ifrån till Försvarsdepartementet, och som en boll kommer Sten tillbaka till sin gamla plats om jag får tycka till. M:8, FP:5, C:4, KD:1

Tobias Billström är förrutom en rabiat dörrknackare i valrörelsetider också en klockren migrationsminister och bör därför få fortsätta att bringa ordning i en politik som behöver en fast och varsam hand för att hanteras på rätt sätt. M:9, FP:5, C:4, KD:1

För att interagera med Tobias Billström så krävs det en integrationsminister av rang, någon som kan spela dubbel med Billström och sätta bollarna på baslinjen istället för utanför. Ulf Kristersson har av många nämts som ny socialförsäkringsminister men skulle passa precis lika bra här. M:10, FP:5, C:4, KD:1

Arbetsmarknadsfrågorna får absolut inte komma i skymundan, och det lär de inte göra med Hillevi Engström som ny minister. Hillevi kommer utan tvekan kunna hantera den här frågan på ett perfekt sätt, och själv ser jag fram emot när hon ställs mot en bitsk syrra på Agenda... M:11, FP:5, C:4, KD:1

Socialförsäkringsminister-posten kan med fördel läggas ut på KD, så lär de få all uppmärksamhet de behöver och lite till. Jag tror att Maria Larsson skulle kunna må bra av lite mer medialt utrymme och att just dessa frågor skulle passa henne som handen i handsken. Grattis! M:11, FP:5, C:4, KD:2

För att sedan släppa till den sista posten till KD så anser jag att Stefan Attefall skulle göra sig utmärkt som Mats Odells ersättare som Kommun- och Bostadsminister. Jag anser att Attefall är värd mycket mer än att bara komma till tals lite då och då, och då i TV-debatter ingen tittar på. M:11, FP:5, C:4, KD:3

Äldre- och folkhälsominister skulle ju kunna vara en plats att placera mig själv på med mitt sunda leverne och empatiska förhållningssätt till gamlingarna i kassakön på ICA som får mig att missa bussen med sitt mynträknande och kvittogranskande. Men jag är faktiskt inte riktigt mogen för rollen ännu, men det tror jag att Anna Kinberg Batra är. Tänk så många uppslag hon kan leverera till maken David efter några månader i den här miljön...? M:12, FP:5, C:4, KD:3

Se på den, så fruktansvärt rättvist eller hur? Tolv moderater, fem folkpartister, fyra centerpartister och tre kådisar - kunde det ha landat bättre egentligen? Knappast, så varsågod Fredrik - den här fick du gratis. Har du några frågor sätter jag på min taxameter...

5 kommentarer:

kimpa sa...

Blir det inte lite väl mycket män i regeringen? Fler kvinnor borde in,men att Fia & Anna Kinberg Batra skall in regeringen är helt klart. Men Anna Kinberg Batra som EU-minister, Birgitta Olsson som familjeminster då.

Lennart Nilsson sa...

Verkar klart bättre än många andra förslag jag läst, men varför inte behålla Nyamko, hon har varit jätteduktig som integrationsminister. Och sen borde väl AKB få en post som höjer lägemhetspriserna lite mer i området. Varför inte finansmarknadsminister?

Tokmoderaten sa...

Kimpa, någon kvoteringskramare har jag aldrig varit - det vet du. Tyckte balansen blev bra ändå.

Lennart, Nyamko... hmpff, ja hon "glömde jag bort". ;-)

Edvin sa...

Allan Widman som försvarsminister istället för Jan Björklund som kan ha investerat lite för mycket politiskt kapital i utbildningsfrågan.

Magnus i Solna sa...

Jag är också ett Carl Bildt fan, men jag tycker nog att vice statsministerposten får gå till Jan Björklund eller hellre Maud Olofsson.
Maria Abrahamsson som justitieminister har jag tyckt länge, men frågan är hur realistiskt det är med tanke på att hon är ny i riksdagen. Beatrice Ask måste iaf bort, hon är ju tyvärr en katastrof....
Birgitta Ohlsson har ingenting att göra i en alliansregering, hon känns dock klockren i en mp/v regering...
Hon är ju i fel parti, och är en orsak till att Fp inte kunde bli aktuellt i valet för min del.