Turerna har varit många kring hur de grönröda skall ta sig ur de skyttegravar där de olika kombattanterna grävt ner sig för att skjuta ner sina allierades förslag - och som vanligt landar holmgången i en magnifik kompromiss. Som första media, före mina bloggande kollegor och tidningar, kan jag stolt avslöja vad det är för kompromiss som Lena Hallengren, Peter Eriksson och Lars Ohly har jobbat sig fram till.
Tydligt var det ju redan från början att sossarna inte skulle vika en tum från kravet på en förbifart, men redan tidigt så kom man fram till att en förbifart i huvudstaden var ett förslag som skulle få den grönröda koalitionen att brytas sönder på samma sätt som Warszawapakten löstes upp 1991.
Språkröret Peter Eriksson hade av Yvonne Ruwaida fått höra, genom ett långt mobilsamtal, fått höra att trafiken på Stockholms gator, infarter och huvudleder flyter bra - iallafall om man åker taxi för skattebetalarnas slantar och får susa fram i bussfilerna. Därmed var Peter Eriksson övertygad om att det minsann inte fanns några problem överhuvudtaget. Men han är ju inte omöjlig, det där språkröret och en kompromiss om en förbifart kunde accepteras om man bara fick igenom avskaffad moms på cykelreparationer och friår...
Kommunistledaren Lars Ohly sade också och naturligtvis nej till Förbifart Stockholm. Detta beroende på den enkla anledningen att ordet nej har upprepats så många gånger av Ohlys talorgan att det blivit ett kroniskt läte.
Lena Hallengren och de andra sossarna i toppen av det ständigt statsbärande partiet bajsade sina kamrater i Stockholm i ansiktet under de hårda förhandlingarna man hade med herrar Eriksson och Ohly. Vad Carin Jämtin ville och drömde om betydde föga när den grönröda koalitionen till varje pris skulle hållas ihop. Men en förbifart skulle byggas, och som vanligt var det Peter Eriksson och Miljöpartisterna som gick vinnande ur striden. Förbifarten hamnade längs E4:an strax norr om Stockholm - på en vägsträcka där IKEA-shopparna korkade igen Europavägen mitt igenom en trafikplågad tätort. Förbifart Stockholm blev hastigt och lustigt Förbifart Kalix...
Peter Eriksson lär le så mycket när denna nyhet kommer presenteras i eftermiddag att man faktiskt kan se leendet genom det ovårdade skägget, mannen som räddar Kalix från trafikinfarkten. Det blir ett storartat projekt, med en 6-filig motorväg i tunnlar under skogarna och kullarna strax norr om Kalix tätort. För 22 miljarder kommer man se till att såväl Bodenserare som Lule-bor kommer till och från IKEA i Haparanda smärtfritt, och att bussarna med ryska kvinnor på väg till något norrländskt danspalats slipper stanna för rött i centrala Kalix. En bra affär för Sverige, en bra affär för Norrbotten och 6 miljarder billigare än en eventuell Förbifart Stockholm, pengar som man kan använda för att ta bort momsen på cykelreparationer.
Förbifart Kalix, denna gigantiska infrastruktursatsning, kommer att ha sin sträckning från Dagelös där E4 leds ner i en tunnel under Kalixälven. Den första trafikplatsen hamnar vid Åkroken, medan tunneln fortsätter parallellt med järnvägen för att sedan nå den andra trafikplatsen Gammelgården. Förbifarten kommer därefter att sammankopplas med den starkt trafikerade vägen mellan Björknäs och Kälsjärv vid Sklörbacken. Tunnlarna fortsätter under skidbacken vid Rudträskberget och når därefter trafikplats Vitvattenvägen, som kommer att bli den naturliga infarten till centrala Kalix samt avfallsanläggningen.
I väl utsmyckade tunnlar fortsätter därefter Förbifart Kalix i det norrbottniska urberget till ytterligare en orgie av småtunnlar som kommer att bilda trafikplats Björkforsvägen, infart till Kalix östra delar. I några kilometrar till ringlar sig tunnlarna fram, som ett monument över nytänkande och politisk problemlösning i den högre skolan. När så tunnlarna dyker upp ur berget vid gamla E4:an mellan Byträsket och Vånafjärden så möts man av den sista trafikplatsen, den enda ovan jord. I brist på något vettigt geografiskt namn så döps denna planskilda trafikplats till trafikplats Peter Eriksson, som en hyllning till bygdens store son.
Ni vet nu vad som väntar, där infrastruktursatsningar i det grönröda Sverige per automatik placeras så långt ifrån huvudstaden som möjligt. Kom ihåg var du läste denna nyhet först, och kom ihåg varför man kallar sossarna Stockholmsfientligt - samma sossar som grubblar över varför man snart bara är fjärde största parti i huvudstaden...
2 kommentarer:
Hej!
Jag har en fråga till er i alliansen.
När alliansen med Fredrik Reinfeldt i spetsen sa att man skulle satsa på Förbifart Stockholm glömde man bort att berätta att stockholmarna själva ska betala närmare 22,5 miljarder kr själva, av de 28 miljarder kr.
Varför nämndes inte det?
Nu hoppas jag att du väljer att publicera det jag skriver för det är en intressant diskussion som även allianspolitiker nog skulle vilja ha svar på.
Mvh
Roger Jönsson (s)
Riksdagskandidat
Ystad
Glad Påsk Roger,
Varför skulle jag inte publicera dina funderingar? Så länge man inte kränker en folkgrupp eller någon enskild person så går det bra, precis som om man kränker ett politiskt parti, dess företrädare eller en gruppering av partier ;-)
Varför skulle inte Stockholmarna bidra med en stor andel av kostnaden för Förbifarten? Det är ju vi som tjänar mest på att den blir av. Hellre då att man låter regioner, län och kommuner att vara med och finansiera satsningar i infrastrukturen än att man skiter i att satsa överhuvudtaget - som fallet var under sosse-eran...
MVH Fredrik
Skicka en kommentar