2010/04/14

EN KÄRLEKSFULL HYLLNING...


Kvällen sänker sig över huvudstadens ytterområden, solen dyker i slow-motion mot horisonten. Om det har varit stiltje i det politiska nyhetsflödet denna dag så lär det bli orkan i morgon. Just i morgon så är den stora VÅP-dagen, och nej - det är ingen alternativ kvinnodag. Regeringen kommer tvinga ut Anders Borg på promenad längs Drottninggatan med en pappersbunt, ett USB-minne i handen eller något annat som innehåller VÅP:en - vårpropositionen.

Mannen med hästsvansen, moderaternas svar på Samson, kommer att promenera några hundra meter med ett påklistrat leende på läpparna. Massor med journalister kommer att surra runt honom likt flugor kring en sockerbit och med SÄPO, ordningspoliser och några demonstranter i släptåg. Det han bär med sig kommer att kommenteras, nagelfaras, kritiseras och hyllas av gammelmedia och bloggosfär dagen lång och säkert flera dagar framöver. Det är en valbudget som släpps fram, det är en budget som skall vända ett opinionsunderläge och ta oss i mål som segrare den 19 september. Det är spännande, det är laddning i luften och snart kommer alternativen att vara tydligare för väljarna...

En som på sin blogg brukar försöka måla upp bilder på skillnaderna är vår mest framgångsrika moderata bloggare just nu - Kent Persson. Vi moderata bloggare har under en lång tid fått se oss utklassade av sossarnas diton, men under de senaste veckorna så har liket börjat sprattla till, rest sig upp och visat att det faktiskt finns liv i något som tidigare var dödförklarat av motståndarsidan. Ett tecken såg vi i dag på Knuff-listan, där Kent Persson tog steget upp på prispallen. En välförtjänt tredjeplats, och med ambitionen att utmana toppsossarna i Alliansfritt och i Peter Andersson.

Jag och Kent bloggar definitvt på olika sätt, men under tiden vi har bekantat oss med varandra så har jag sett en storhet som jag med min egocentrerade syn hade svårt att se tidigare. Kent må skriva på ett annat sätt än vad jag gör, men han utvecklas hela tiden och han bloggar riktigt, riktigt bra. Olikheterna förenar oss nuförtiden, vi stärks av att inte vara lika överhuvudtaget. Kent sitter nog och njuter av den där tredjeplatsen en kväll som denna, och jag skall göra allt i min makt för att se till att han stannar där eller ännu bättre, kliver uppåt. Enade vi stå, söndrade vi falla...

Kent kommer från Örebro, men inte låter han så fruktansvärt gnällig för det. Det finns fler Kent från "Gnäll-bältet", Sveriges bästa grupp från min födelsestad Eskilstuna till exempel. Gruppen Kent sägs ha en annan politisk kulör än min nyfunne vän Kent från Örebro, det sägs att Jocke Berg och kompani är sossar. Det hindrar dock inte dessa från att skapa musikaliska odödligheter mest hela tiden. Just denna kväll då Kent Persson sitter på sin prispall och blickar ut över Närkeslätten så skulle jag vilja hylla honom med en muskalisk video - "M" med Kent. "M" som i vår gemensamma övertygelse och Kent som i Kent - kan det passa bättre?

2 kommentarer:

Peter Soilander sa...

Fint inlägg och jag håller med att Kent bidrar med viktig inspiration. Ibland är det dödtråkigt att blogga med invektiv och ständigt klaga på oppositionen. Så, med Kent närmare toppen så tror jag intresset för sociala medier växer mer och mer.

Ditt öppna sätt att resonera är viktigt och utmanar positivt, tycker jag. Tänkte gå på kvällen i Handelskammaren, så vi lär mötas då.

Tokmoderaten sa...

Tack Peter, skall bli trevligt att träffa dig på Handelskammaren!