2008/11/05

EN SVART MAN I DET VITA HUSET


Så blev det som alla trodde, Barack Obama blir inom kort världens mäktigaste man. USA:s folk har sagt sitt, och deras val måste självfallet respekteras. Jag tror inte på att hr Obama på något sätt kommer att göra bort sig som president, det kan nog bli bra. Dock inte lika bra som om John McCain, denna krigshjälte och frihetsvän, hade fått möjligheten att visa upp sina ledaregenskaper. Jag tror nog att McCain förmodligen kommer att stå över som kandidat i nästa val så någon president blir han aldrig…

Jag hoppas att alla politiska galningar och extremister låter Obama visa vad han går för, även om jag känner av några dåliga ”vibbar”. Det är ju ofta så att en politiker som sticker ut i USA får galningarna i trans, och triggar dessa till vansinnesdåd. Omvärlden har väl inte glömt vare sig Kennedy-brödernas eller Martin Luther Kings meningslösa bortgångar...? Om Secret Service klarar av att avstyra alla attentatsförsök och nidingsdåd mot den tillträdande presidenten så imponerar denna organisation på mig. Tittar man på kartan och var kandidaterna har sina starkaste fästen så ser kartan ut som under det tidiga 1860-talet, med en tydligt markering mellan Nord- och Sydstaterna...

Valet hade blivit jämnare om inte den finansiella krisen hade sköljt in över världen likt en Tsunami, och då med USA som epicentrum. Ett terrordåd på amerikansk mark i samma skede hade fått McCain i vinnarhålet istället.

Jag lyckönskar Obama och hoppas att han förvaltar väljarnas förtroende på bästa sätt. Att jag sedan längtar efter den dagen då USA får sin första kvinnliga president i Sarah Palin är en annan sak… För övrigt var McCains tal efter förlusten storartat, starkt och ett enastående!

Inga kommentarer: