2008/11/18

FAMILJEN DUMSKALLE DOKUMENTERAD...


På väg hem från jobbet köpte jag som vanligt Aftonbladets pappersutgåva, den är nämligen perfekt att somna till med lite Kraftwerk på låg volym i bakgrunden. När jag kom till sidan 10 och såg snyfthistorien om den avsvimmade 15-åringen framför mig blev jag helt stum. Efter att ha hämtat andan, och börjat reflektera över vad det verkligen var som beskrevs i texten.

Historien handlar om en kille på 15 år som i sina föräldrars omgivning tillsammans med 6 kompisar satt och spelade dataspelet World of Warcraft i mer än ett dygn med bara 3 timmars vila. Skall man tycka synd om grabben? Ja, men inte för att han tuppade av i ren utmattning efter en orgie i Red Bull och dataspelande, utan för att han uppenbart har två föräldrar som till den milda grad missförstått sin roll som föräldrar. Hur fan skall en kille som suttit hela helgen framför datorn, och knappt sovit en blund klara av skolan på måndagen? Hur i hela friden kan man acceptera att en 15-åring sitter framför skärmen non-stop mellan klockan 14 och 05 utan att reagera som förälder? Skämmes ta mej faan!

Nog för att man borde förstå bättre även när man är 15 år, men det är ändå föräldrarnas roll att sätta gränser. Att de sedan ställer upp i ett snyftreportage i kvällspressen gör ju det bara ännu mer tydligt att de förmodligen inte "har alla hemma". När de slötänkta föräldrarna sedan fanns i huset, och närsomhelst hade kunnat säga till de 6 grabbarna att frisk luft är bra, precis som sömn så är det ju nästan så man önskar att Socialtjänsten i Laholm tar sig en titt på vad som felar när man så uppenbart struntar i sina ungars väl och ve. På bilden i Aftonbladets reportage ser man en son som ser förstörd ut av ett spel som "tvingat" honom att sitta där tills kollapsen var ett faktum, man ser en mor och far som inte fattar ett jotta och bara framstår som ett par rejäla dumskallar som inte förstår sin roll i kollapsen. Allt är spelets fel, inget ansvar på vare sig föräldrar eller killen... skyll alltid ifrån Er. Själv tycker jag att föräldrarna gott kunde få betala alla faktiska vårdkostnader samt det som ambulanstransporten kostade skattebetalarna i Halland. Något straff skall man ha när man stänger av såväl hjärna som omdöme...

Genom min uppväxt har jag spelat mycket dataspel, jag gör det än idag som den infantile nörd jag är. Det blir mycket strategispel med historisk bakgrund, och de är tidskrävande. Men jag har alltid känt när det är nog, när man behöver koppla av och ta en promenad eller sova och då mer än 3 timmar... Mina söner älskar datorn och spelen, men jag kan och jag måste sätta gränser för när det är nog, när läxor, sömn eller mat måste till. Den dagen jag låter grabbarna sitta uppe hela natten framför datorn och World of Warcraft så hoppas jag att någon befriar mig från föräldraansvaret, för då har jag tappat greppet om verkligheten precis som mina söner.

Må den dagen aldrig komma...
Fler länkar här, här, här, här och här.

2 kommentarer:

Dannischer sa...

ja håller med dig helt! kändes mer som att föräldrarna borde skämmas än sälja sig för aftonbladet.

Sara - Ozeloten sa...

Är sorligt att se hur folk använder media för att göra rubriker och snyfthistorier.

Dock ser jag personligen själva aktviteten ungdommarna gjorde som en bra sak då det är mycket socialare och mer stimulerande att sitta och spela i grupp än var och en för sig själv. Men man måste även komma ihåg att ta hand om sig själv. Med tanke på hur vanligt "LANande" är så är ytterst sällan något sådannt händer så ser jag inte det som ett stort problem även om ett flertal ingdommar borde lära sig att kroppen klarar inte vad som helst.

Se det som så här, heller att du har ungarna sittande och spelandes i ditt eget hem än rännades på stan med massa alkohol.