2008/11/25

SÅ SYND DET ÄR OM RIKARD DÅ...


Detta är inlägg 499, och mitt nästa alster blir det historiska inlägg nummer 500. Prestationsångesten har satt in, skrivkrampen har tagit mina fingrar i ett fast grepp. Just därför så bemödar jag mig inte med att kommentera gårdagens maratonfullmäktige annat än med följande korta omdömen:

Dagens slagpåse: Bert Jageby, Vänstern. Det var många högerkrokar som gick in på stackars Bert. Min vän Erica mattade in slag som träffade...
Dagens fnitterlisor: KSO, Nathalie och Maryam var på ett gott humör och fnittrade titt som tätt hysteriskt i det bortre vänstra hörnet av lokalen. Kul när folk blir glada av politik...
Dagens Höjdpunkt: Godisskålarna som dök upp på kvällen. Både Carl Grufman och Nathalie Sundesten Landin ansåg dock att jag närmast var att likna vid ett extremt fetto och därför skulle förvägras dessa höjdpunkter i tillvaron...
Dagens ideologiska haveri: Miljöpartiet som tappar sina eldsjälar och blir till ett maktkramar-parti som vill bebygga Kymlinge. Inte undra på att Gustaf Wiberg och Carin Rang packar å drar...

Sedan kommer jag till det som fick skrivkrampen att lossna: Snyfthistorien om SVT:s egen afatiker Rikard Palm. Denna allt annat än vältalige TV-personlighet gråter nu ut i pressen över att behöva flytta till nattjänst. Hur han skall orka med, med barn och en ålder på 48 år är den stora frågan... Själv har jag dubbelt så många barn som herr Palm, är förvisso 8 år yngre men har en kropp som en överviktig 70-åring men klarar trots det av att jobba natt utan att gnälla ut i media. Vad som sedan är mest betungande, att sitta och rabbla nyheter en gång i timmen eller se till att "mina" vårdtagare på intensiven överlever överlåter jag på andra att avgöra. Vad är mest arbetssamt, att läsa upp att gryningspyromanen slagit till igen eller att torka upp en hel säng med melena klockan 00:30? Att säga Penelope Cruz så ingen förstår, eller suga rent de nedre luftvägarna från slem klockan 04:00?

Själv vill jag INTE att Rikard Palm skall få nattjänst men det är av helt egoistiska skäl. Eftersom man ibland slinker ut och tittar på TV på natten så vill jag kunna se på Rapport utan att bli frustrerad över att nyhetsuppläsaren brister verbalt, och då speciellt när det gäller engelska språket och latinska namn.

Det räcker med att SVT flyttade nattens eget kuttersmycke, den norska ohyggligt söta meterologen Jannicke Geitskaret till kvällstid. Skall man nu sätta in herr Palm så kan man glömma nyheterna på natterna och sitta och titta på mästerverket V.I.P med Pamela Andersson som stor stjärna.

2 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Du inser att vi som inte är i vårdsvängen sällan har ordet Melena i vår vokabulär?

Visst, nu slog jag upp det på wikipedia, men det är det kanske inte alla som gör.

(och varför inte bara skriva bajs? det är väl det det är?)

Tokmoderaten sa...

Sorry... Ja, men blir ju lätt lite blind. Men Melena är mer än bajs, det är höjden av äckel. Bajs och blod i en lös flodvåg.

Hoppas läsarna tittar på kommenterarerna så är det härmed klarlagt.