2009/12/27

ÖVERGREPP KALLAS DET VISST FÖR...


Jaha? Var det där dagens nyhet funderar man när man läst om hur vetgiriga medicinstudenter få stoppa in sina fingrar i det där heligaste heliga på sövda kvinnor i undersökningsrum lite hör och där i landet...

För mig är det nämligen naturligt att söva min partner med propofol innan vi idkar kopulering, på något annat sätt ställer hon nämligen inte upp. Med den kropp jag har, med min oftast undermåliga hygien och mina perversa böjelser såkräver hon nämligen att sövas ner, och det djupt. Tur är väl det att just jag har en bakgrund i vården under två decenniers tid och vet hur man administrerar sömnmedel och upprätthåller fria luftvägar även vid oralsex. Men hon är ju med på noterna, allt är sanktionerat av den gudomliga partnern, som förvisso inte står ut med att ha sex med mig i vaket tillstånd men som av ren omtanke låter sig sövas för att jag skall ha någon sorts livskvalitet kvar.

Och precis där finns skillnaden, samtycket. Att supa ner en ung kvinna på krogen till sådana nivåer att hon tappar omdöme, vett och sans för att sedan ge sig på densamma, försatt i ett hjälplöst tillstånd, klassas med rätta som våldtäkt i det här landet. Samtycket finns ju inte, eller man kan ju inte ta fyllebrölet från en halvt medvetslös kvinna för ett "ja" bara för att det passar in i situationen...

Tar vi oss då över från våldtäkt till medicinska undersökningar på kvinnor som inte getts möjligheten att säga bu eller bä inför det faktum att ett stort antal nyfikna fingrar skall få undersöka hennes helighet under narkos så är ju slutsatsen densamma - utan samtycke är det övergrepp, nästan våldtäkt. Har man däremot under lugna former, och när kvinnan är opåverkad av mediciner fått ett godkännande för själva handlingen så finns det ju inga som helst tvivel om att det man gör är bra för att få fram nya och duktiga gynekologer.

Har man på sjukhus runt om i landet låtit medicinkandidater fingra kvinnor i muttan, män i röven eller bara klämma på ett par kvinnliga bröst medan dessa är sövda och oförmögna att säga ifrån så handlar det alltså om sexuella övergrepp. Allt kan inte vara tillåtet bara för att vi skall fostra nya läkare i det här landet - det kan ju inte vara svårt att fråga innan, och ett nej är ju alltid ett nej oavsett om det är på krogen, i sovrummet, i bastun eller på ett undersökningsrum.

Länkar: SvD, AB1, AB2

2 kommentarer:

kaffe sa...

Låter mysigt. synd att man inte är student

Erik sa...

Övergrepp måhända men absolut inte ett sexuellt övergrepp! Är en gynekologisk operation/undersökning då en sexuell handling? Jag har då inte upplevt det så...