2009/12/01

TIGGAREN FRÅN LO-SAP...


December månad är här, och med ens blev det lite kallare ute. December månad är här, och julstressen känns obehagligt påflugen och närgången, med alla krav och allt som måste göras innan den där aftonen. Tack och lov så behöver jag inte längre fundera på vad jag skall ge bort i julklapp, jag skall sponsra sosseriet med alla mina pengar i linje med deras tiggeri-kampanj "Ge bort ett maktskifte i julklapp"...

I dessa tider när folk har ont om pengar så tycker naturligtvis socialdemokraterna att det inte finns något bättre att göra än att skänka dessa till just sossarna, för att nästa jul ha fått en så pass mycket skatt att man inte har några pengar att fundera över vad man skall göra med. Att folk svälter ihjäl, saknar rent vatten eller torteras i andra delar av världen verkar inte bekymra sosseriet eftersom allt i världen blir bättre om den Grönröda röran får börja ro ekan på Harpsund igen. Och titta på bilden ovan, kolla in blicken. Det är ingen politisk rörelse vi ser där - det är en sekt, det är Maranata eller Livets Ord, det är galenskap och i galenskapen tecken föds sådana här idéer om att tigga pengar för att få makten att höja skatten för bidragsgivaren.

Naturligtvis kastar man sig över oss Moderater igen, med argumentationen om att det blåa partiet fick 30 miljoner av hemliga bidragsgivare inför valet 2006. Att moderaterna ger de som donerar pengar till partiet och valrörelsen möjlighet att fortsätta hålla på valhemligheten är i sossarnas ögon förkastligt och stötande, och nu skall gräsrötterna mobiliseras för att ge SAP ännu lite mer pengar att kampanja för. Det roliga är att man kan se hur mycket pengar som samlats in och vilka som donerar - och det är precis lika hemligt här som hos Moderaterna. Tre av de fem senaste bidragsgivarna är nämligen anonyma...

Jag kan villigt erkänna att jag inför valet 2006 skänkte en slant till partiet för att möjliggöra den historiska segern, och jag var väl en av de där anonyma hemliga givarna som skall misstänkliggöras av ett alltmer desperat sosseri. Att enskilda sossar skänker pengar och vill vara anonyma har jag full respekt för, så egentligen borde jag inte gnälla men det är så tydligt att olika regler gäller för olika partier när det på sossarnas hemsida är 60% hemliga bidragsgivare trots att man vill få det att framstå som man är öppenheten själv när det gäller inflödet.

Vad som däremot kan fördömas är det enorma stöd som Socialdemokraterna år efter år, val efter val suger åt sig av fackföreningsmedlemmarnas pengar. Vad är det som säger att SAP alltid står på arbetstagarnas sida annat än genom sitt oavbrutna flöde av floskler? Vem kan glömma hur Göran P och Vanja stack kniven i ryggen på Kommunal när de tog "fajten"? När jag något år senare fick se hur Kommunal och SAP gemensamt klistrade upp enorma affischer runt om i staden där kommunalare fick berätta varför just sosseriet var det naturliga valet under parollen "Vi som bygger Sverige" fick jag nog och lämnade facket. Det gick nämligen inte att ordna så att mina medlemsavgifter inte användes av mina politiska meningsmotståndare att kampanja för.

Jag funderar allvarligt på att skänka några hundralappar till "Ge bort ett maktskifte i julklapp" och jag gör det därför att jag vet att det är när socialdemokraterna syns, hörs och får presentera sin "politik" som väljarna flyr partiet. Saxat från deras hemsida:

"Här är några exempel på vad din gåva räcker till:
- 100 kr gör att vi kan ringa 10 samtal eller skicka 15 direktbrev till väljare.
- 200 kr bidrar till 20 valaffischer i slutspurten.
- 500 kr ger oss 100 extra knappar att dela ut.
- 1000 kr räcker till 4 reklaminslag i radio."

Hade jag haft 1000 kronor över, och om mitt samvete tillät mig att prioritera valrörelse istället för välgörenhet så skulle jag definitivt låta Monas monotona och löjliga röst strömma ut ur någon reklamfinansierad kanal lagom till valdagen för att skrämma bort de där sista procenten som behövs för att Sverige skall slippa Lasse Ohly och Peter Eriksson som ministrar, Mona som statsminister och den sjungande samen Östros som finansdito.

Har du en slant över, stötta rörelsen så att de når ut med sina budskap - det är så vi bäst tryggar en Alliansseger om 10 månader! Och du, skriv under med Anonym... eller om du vill sova med ett gott samvete, välj det HÄR istället.

Länkar: AB

6 kommentarer:

Per Hagwall sa...

Tio spänn per samtal?!

De borde byta operatör.

...eller kanske skaffa ideellt arbetande valarbetare som alla andra partier.

Johan Westerholm sa...

Fredrik

Det är på alla sätt såväl symptomatiskt som beklämmande att du sällar dig till din partilednings tendens att hantera fakta korrekt.

Om du läser (ställer mig tveksam till läsförståelsen i detta fall) såväl LO som SAP årsredovisningar från valåret 2006 innantill, inklusive fotnoter, kan du, likt revisorer, komma fram till följande:

I absoluta tal var Moderaternas bidrag från enskilda personer på 30 miljoner kronor högre än
stödet till Socialdemokraterna från fackföreningsrörelsen
som låg på knappt 19 miljoner kronor.

Att du inte är kompetent att läsa årsredovisningar kan jag ha en viss fördragsamhet med. Men är det så att du medvetet ljuger så faller du i samma fåra som din, av dig, så högt värderade partisekreterare.

mvh

Johan

Tokmoderaten sa...

Bäste Johan,

OK då. Stödet må ha varit 19 miljoner i rena transaktioner från fack till parti. Att sedan LO och dess underorganisationer gör ett gediget arbete också för egen maskin för att kampanja för sosseriet borde väl också vara värt något, eller...?

Och du har rätt, jag är inte kompetent nog att fatta en årsredovisning. Och jag ljuger inte medvetet, iallafall inte i den här frågan... :-D

Mattias Lönnqvist sa...

Jag är tveksam till de siffror som Johan presenterar. Detta eftersom LO:s stöd till S under valrörelsen 2002 låg på mellan 70 & 398 miljoner (beroende på hur man räknar). [SOU (Statens Offentliga Utredningar, 2004:22) fick det direkta stödet till 84 miljoner 2002 och sedan tillkommer mellan 200 & 300 miljoner i form av gratis arbetskraft]

Att de skulle ha minskat stödet så kraftigt till valet 2006 låter orimligt.

Tokmoderaten sa...

Efter att ha lusläst årsredovisningar och annat svammel på nätet så kan man ju krasst konstatera att herr Westerholm i sin egenskap av allvetare och besserwisser naturligtvis har rätt - jag finns på bloggosfären enkom för att sprida latrin omkring mig, och i alla riktningar...

Mattias Lönnqvist sa...

Och det tog inte lång tid att gräva fram att LO-förbunden gav åtminstone 37 miljoner i stöd till socialdemokraterna 2006 och åtminstone 85 miljoner om man räknar hela förra mandatperioden.

De gör dock sitt bästa för att försöka mörka hur mycket de gav, och då är inga lokala stöd medräknade utan enbart sådant stöd som sker på central nivå.

Socialdemokraterna fortsätter alltså att ta emot mer i stöd än alla andra partier tillsammans.