2010/05/03

NÄR AGENDA BLIR POLITISK PORR...

Tokmoderaten och Peter Högberg - så olika men ändå så lika...

Det är väl tveksamt om bloggande under påverkan av fyra stycken rejäla Budějovický är sådär smart egentligen, men jag kan inte låta bli när det politiska nätverkandet har nått nya nivåer. Jag vore lika oärlig som de flesta proffspolitikerna i en debatt ifall jag inte erkände att söndagskvällen den andra maj var en kväll som var mer givande än någon annan det senaste halvåret. Det var en kväll när undertecknad, Peter Högberg. Alexandra Einerstam samt Rosmari Södergren hade en trevlig kväll på Bistro Boheme på Drottninggatan. Tokmoderaten, tre stycken besatta nätrötter och ett bord fullt av ölglas och kvällen var precis lika underbar som förväntat.

Ungefär samtidigt som jag satt där som den där halvdöda råttan som katten släpat in bland tre blodtörstiga nätrötter så var det dags för det mest upphetsande SVT kan prestera. Det var dags för Borg versus Östros, det var dags för Agenda med sina bildsköna programledare - det är så nära politisk porr vi tittare kan komma utan att censuren griper in. Vi var fyra bloggare, tre till extrapris och en till ordinarie pris som faktiskt valde bort att sitta och tillfredsställa oss inför våra finansministerkandidater - Östros och Borg. Vi valde ett utbyte av idéer, en social samvaro som gav oss mer än den politiska pajkastning som väljarna föga förvånande fick se...

Jag kommer framöver ha Peter Högbergs bildsköna ansikte på näthinnorna när jag skall svinga mot socialdemokratin. Jag kommer att se Alexandra Einerstams avväpnande leende och Rosmaries skarpsinne framför mig när jag skall ta hedern av mina politiska antagonister. Helt plötsligt blev det så mycket svårare att vara en bloggare som tar till de personliga angreppen för att nå ut, helt plötsligt återstår det bara att slå mot en politik som jag föraktar.

Medan vi satt där för att bli hej och du med varandra så var Kent Persson och Johan Westerholm i farten igen, på Aftonbladet för att kommentera slagväxlingen mellan herrar Borg och Östros. Hade inte SVT Play funnits så hade kanske fyra öl varit tre, hade jag inte haft möjligheten att se det hela i efterhand så hade definitvt fyra Budějovický varit tre eller två. Nu kunde jag njuta av såväl öl som trevligt sällskap i min trygga förvissning att både Östros och Borg låg i min digitalbox väntandes på mig och mitt domslut...

Självklart är jag partisk när jag sätter igång reprisen av ett program som bäst klassas som politisk porr. Förvisso några timmar gammalt, men ändå med förmågan att få spänningen att resa sig likt en fallos eller en Staropramen med alldeles för mycket skum. Självklart är jag partisk när jag förbehållslöst utropar både Anders Borg som Kent Persson som vinnare i de olika debatterna jag tittade till. Skall jag vara riktigt ärlig så är mina antipatier mot just denna Thomas Östros av en sådan omfattning att man hade kunnat skicka upp en geckoödla mot det obehagliga fanskapet - segern hade alltid tillfallit den som tar kampen mot Östros. Kent vann bloggdebatten mot den sylvassa Johan Westerholm, Anders Borg vann debatten mot Thomas Östros - det är min bild av en repriserad kväll när ölen gör sig påmind genom otaliga felstavningar.

Söndagen den andra maj har sagt farväl, måndagen den tredje maj säger God Morgon! Några timmar återstår innan vi blir varse vad den grönröda oppositionen har lyckats enas omkring i sin skuggbudget. Några timmar återstår innan jag får anledning att ge mig ut på bloggosfären för att ta hedern av ett politiskt alternativ som egentligen inte är något alternativ. Känslan nu är bara att det är så fruktansvärt jobbigt att faktiskt sparka på de bloggare som jag för bara några timmar drack pilsner med, men ibland måste man som sagt skilja på sak och person.

Sängen lockar, det finns skäl att vara utvilad när solen går upp och Östros med den. I morgon är det dagen D, dagen Då vi får veta. Medan promille-halten dippar så ber jag att få säga God Natt till mina nya "kamrater" och till mina läsare. Har ni problem med att somna, titta då gärna till Kents och Johans bloggar - de brukar råda bot på det mesta här i världen som handlar om sömnlöshet.

Natti natti...

Länkar: SvD1, SvD2, DN1, DN2, DN3, AB1, AB2, Expr1, Expr2

6 kommentarer:

Visionären sa...

Ok, jag testar en gång till (j-a krångel att kunna kommentera på sian).

Av bilden att döma förefaller du helt normal. Har läst det mesta på din blogg och tycker att de tokigheter du ger uttryck för förefaller helt normala.

Däremot undrar jag över den som sitter intill dig på bilden.

Är han psykotisk eller bara packad?

Tokmoderaten sa...

Visionären där,

ingetdera! Om du stör dig på Högberg så kan jag berätta att just han är Guds gåva till rörelsen.

Däremot kan det mycket väl vara så att han plågas av att sitta bredvid mig, en fullt naturlig reaktion.

Kalle sa...

Intressant men för mkt text ! Du skulle vinna många läsare om du kortade av och koncentrerade ordmassorna.

Tokmoderaten sa...

Kalle,
Tack för tipset - jag har det förrut.

Jag vet att jag skriver lite väl långt, men jag behöver cirka 5000 texten för att krysta fram en poäng allt som oftast. Den trogna läsekretsen gillar det jag gör, så jag håller kvar sättet att skriva.

Dock skall det inte vara många tecken bara att det skall vara så - och den bilden hoppas jag att du ser.

Kalle sa...

Ursäkta om jag tjatar men det är ju så, att många hoppar över intressanta detaljer om texten är för lång. Men jag vet om problemet. Man vill ju gärna förklara vad man menar. En gyllene medelväg kanske är bäst !

Unknown sa...

Herr Antonsson Jag blir ödmjukt rörd då du nämner mig som en Guds gåva. Tack för en givande och trevlig kväll och må det ej vara den sista!