2010/05/09

SÖNDAGSKVÄLLENS SÖTMA


Söndagkvällar med Agenda börjar mer och mer bli synonymt med debatter av olika längd mellan statsminister Reinfeldt och oppositionens formella ledare Mona Sahlin. Förmodligen är jag sist ut med att kommentera denna debatt, en följd av att jag jobbade kväll och reste kommunalt medan de två politiska högdjuren munhöggs på ett osedvanligt sansat sätt. Förhoppningsvis så ser ni läsare det sena inlägget som att ni har fått spara det bästa till sist, som den där sista godisbiten längst ner i godispåsen som man vill njuta av lite extra - och tacka SVT Play för att det blir ett inlägg överhuvudtaget...

Efter förra debatten på TV så var jag rätt kritisk mot min egen husgud, min namne med efternamnet Reinfeldt. Han strålade inte såsom han brukar göra, han var sur, tvär och pompös - han, Reinfeldt, verkade besatt av Göran Persson feta ande. Den här kvällen var det bättre, mycket bättre och utan att göra avkall på min partiskhet så vill jag påstå att det var en ödmjuk form av överkörning vi fick bevittna.

Fredrik Reinfeldt var bäst, och den åsikten delar jag med de allra flesta som tycker till på tidningarnas siter. På Aftonbladet låg siffrorna runt 75% för Reinfeldt och 25% för Mona för en liten stund sedan och på DN ett snarlikt resultat - 85% pro-Reinfeldt och 15% pro-Mona. Siffror som ingenting bevisar, men som visar en tendens som inte ens Ibrahim Baylan borde kunna negligera. Mona Sahlin gör sig inte i TV-debatter, det är inget forum för henne och där hon misslyckas varenda gång som hon får se kameran rulla...

Det var en bättre debatt än de senaste jag har bevittnat, det var en bättre ton och ibland tycker jag att det blev lite för mys-pysigt. Politik är att brinna, politik är när man lyfter fram skillnaderna och faktiskt ger sig på motståndarens agenda - öppen som dold - för allt vad man är värd. Det var först i slutet av debatten jag trivdes, även om det trevliga sättet att resonera sig fram i början faktiskt var ett tecken på att det faktiskt finns ett hopp om att valrörelsen kan komma att bära små spår av renhet lite till och från.

Fredrik Reinfeldt hanterar TV-mediet så mycket bättre än Mona Sahlin att han kan kosta på sig en dålig kväll på jobbet ibland utan att förlora. Men det är en sak han måste komma ihåg, att valet 2006 i mångt och mycket avgjordes av att folket hade tröttnat på en pompös, självgod, dryg och löjeväckande man från Vingåker. Folket hade tröttnat på Göran Persson, på Görans politik och på Görans parti som stod still. I valet 2010 handlar det om samma politik i Görans gamla parti, om ett parti som står still men där den pompösa och självgoda huvudrollen ibland spelas av motståndarens stjärna - Fredrik Reinfeldt.

Var dig själv, var självsäker men ödmjuk, spela på att du är överlägsen i TV-formatet och kör över Mona utan att vara överlägsen mot henne. Att vara dryg och överlägsen kan ge motståndaren sympatier som när Olof Palme 1976 glänste över Fälldin och var onödigt elak, så elak att folk fick sympatier för den vilsne bonden från norr.

Men Mona Sahlin kommer aldrig någonsin vinna en TV-debatt mot en nykter och frisk Fredrik Reinfeldt, den kvällen eller dagen finns inte då det inträffar. Själv är jag rätt glad att TV spelar en rätt stor roll i hur väljarna får sin dos av den politiska propagandan fram till den 19 september. Det kunde vara värre...

Länkar: SvD, DN, Expr, AB1, AB2

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag håller med dig! Mona var riktigt tråkig med sitt tjat om denna rikaste 10%... Att en kvinna som aldrig haft "ett riktigt" jobb kan sitta och bestämma att de 1500:- mer i skatt jag fått är fel för de skulle gott till arbetslösa....

/Halldin

Lucas sa...

Hej Tokmoderaten. Du har helt rätt i att Sahlin aldrig kommer att vinna en debatt mot Reinfeldt när det gäller webbomröstningar. Och vad beror det på? Jo det beror på att webbomröstningen inte på något sätt avser ett representativt urval. Det kommer aldrig nånsin att spela någon roll vilken högerpolitiker som debatterar med godtyckling rödgrön politiker så kommer ALLTID ALLTID högerpolitikern att få flest röster. varför då? Jo därför att alla som röstar i webbundersökningar är höger. Rödgröna väljare bryr sig av någon anledning inte om dessa webbundersökningar vilket jag tycker är synd. Om vi förhoppningsvis får statistikt säkra undersökningar om TV-debatter då först blir denna typen av mätningar intressanta

magnus sa...

Vore kul att ha såna där paneler på kanske 200 pers som anger hur de känner för de två som debatterar, vilket visas som kurvor i realtid.

Vore det optimalt vore om de debatterande fick den feedbacken? När en politiker säger något så att kurvans sjunker: "-Nej förresten, vi tycker tvärtom!" ;)