2009/06/21

FAR Å FLYG, TOKMODERATENS BÄSTA & SÄMSTA...

Infarten till Mount Pleasant på Falklandsöarna...

Vid en dator igen, långt borta från myggor och ösregn...

Det känns ju rätt så behagligt att återigen kunna kommentera något annat än det totalt intetsägande midsommarfirandet med mina närmaste, med särbo och fyra fiskmåsfobiska söner. Från fiskmåsar till flygplan är ju inte steget speciellt långt, och för att flygplan skall kunna landa krävs ju flygplatser - ett ämne som SvD idag lyfter. Favoritflygplatser och riktiga rövhål till diton kommenteras, och eftersom jag gärna delar med mig av mina synpunkter så vill jag framhålla två totalt kontrasterande flygplatser som mina favoriter, och dessutom utse den i mina ögon mest undermåliga flygplatsen som jag varit på... Djuplodande politiska kommentarer eller redovisningar av mina drömmar får anstå till i morgon.

Mina favoritflygplatser är Madrid-Barajas samt naturligtvis Skavsta. Att gilla de nybyggda terminalerna på Barajas är inte alls svårt, det är faktiskt nästan omöjligt att inte älska T4 samt T4S. Det är luftigt, rymligt, välstädat, med ett fantastiskt utbud av shopping, restauranger och barer - Barajas är en helt underbar plats att strosa omkring på under några timmar mellan två plan. Madrid har med sitt nybygge en flygplats som är vida överlägsen CDG utanför Paris, Heathrow i London eller Frankfurt...

Skavsta är ju egentligen Barajas totala motsats. Skavstas terminal är förvisso tillbyggd flera gånger, men den är fortfarande liten, trång och med en känsla av "lågpris" - men jag älskar det ändå! På Skavsta är småskaligheten det som är så underbart, att man 15 minuter efter att Ryanair-kärran landat redan kan vara ute på E4-an norrut mot Stockholm...! Logistiken är fantastisk, allt flyter på och om man skulle ha varit korkad nog att checka in en väska på Ryanair så kommer den på bandet efter högst 5 minuter. Själv minns jag när man fick passera Skavstas lilla cafeteria för att i ett sidoutrymme gräva efter sin väska på gallervagnar för en sisådär 10 år sedan. Då var "terminalen" marginellt större än vår sommarstuga faktiskt, det har hänt mycket och det kommer hända mer...

En flygplats jag skulle vilja se jämnad med marken, rekonstruerad och totalt omgjord är huvudstadens "stora" flygplats, Arlanda. Maken till hafsverk tror jag inte att jag stött på någon annanstans på mina resor. Ett pärlband av terminaler, alla trånga, tråkiga och utan någon form av etstetik sprider ut sig över ett utrymme som skulle kunna användas så mycket bättre. De båda utrikesterminalerna i varsin ände av monumentet av svensk oförmåga och med två små inrikesterminaler emellan sig tillsammans med SkyCity. Att kliva ur ett plan i terminal 5 är som att landa i en annan epok av resande om man jämför med Schiphol. När man återigen möts av en köttmur som blockerar varje möjlig passage till bagagebanden i Terminal 2 efter att ha varit i Santiago och Barajas så skäms man över sin huvudstad.

Spräng, riv, jämna med marken och bygg något som iallafall påminner om en moderna flygplats av idag! Inte ens Pir F eller Max i Inrikesterminalen kan gottgöra alla minustecken som Arlanda bär inom sina väggar...

Hedersomnämnande: Mount Pleasant International Airport, på Falklandsöarna. En barack mitt i en militärbas, med ett reguljärflyg i veckan och cirka 12.000 passagerare per år, är väl så där lagom spännande? Jovisst, men då är det lätt att hålla ett bra flöde och se till att utrymmena är synnerligen välstädade. Och har man stirrat in i Barbara Nannigs vackra mörka ögon vid en av de två incheckningsdiskarna så är man sedan frälst för all framtid...

Länkar: SvD1, SvD2

Inga kommentarer: