2010/02/07

MEDKÄNSLA OCH DELAD SORG


Så har den mörka kvällen kommit då dödsbuden sprids i media, på nätet och till de anhöriga som denna dag förlorat två älskade familjemedlemmar i ett avlägset land under svensk fana. I den tysta lägenheten är det laptopens sken och ett fladdrande värmeljus som lyser upp en mörk kväll, en mörk tillvaro där jag med hela mitt hjärta känner sorg över det som drabbat två av mina tidigare kollegor och deras familjer.

Självklart så vill jag med detta korta inlägg uttrycka mina djupaste sympatier, min medkänsla och en gränslös empati med alla som drabbats av dessa förluster.

Sverige är ett land där förluster i människoliv på grund av krig, väpnade konflikter och annan ofred tack och lov är sällsynta - men med tanke på Sveriges engagemang i Afghanistan så var det trots allt bara en tidsfråga innan detta skulle drabba även vår tappra styrka i Mazar-e-Sharif.

I denna stund av sorg och förtvivlan vill jag se Försvarsmakten och de folkvalda som sänt svenska soldater till Afghanistan ta sitt ansvar för att minimera lidandet och ställa upp för de som nu fått se sina liv vändas upp och ner med ett par olycksbådande ord i en nyhetsflash eller i ett telegram. Det är nu vi alla måste stå upp bakom våra soldater i fjärran land, stötta och finnas där när så behövs. Något som trupperna absolut inte är förtjänta av är att politiker ur olika grupperingar eller partier tar denna tragiska händelse som en förevändning för att vinna billiga politiska poäng. Det är nu de måste få känna att det soldaterna nu gör värdesätts och uppskattas av såväl Sveriges folk som de afghaner som vi är där för att ge en fredligare framtid.

Men redan nu, på bloggar och från ledarsidor med rötterna till vänster i den politiska rabatten, kommer vi nu få se ropen komma som en lavin, "Ta hem trupperna!"... Det är att berätta för våra män och kvinnor i Afghanistan att man inte gör eller har gjort någon skillnad, att de två som nu stupat har gjort det för något som inte var värt att stupa för. Solidariteten på vänster planhalva sträcker sig i detta fall inte längre än till hyckleri och skenhelighet.

Inga kommentarer: