2011/02/21

BYE BYE BATLJAN - HELLO HELENE...?


Sossarnas förlust, Dombrons och Fjärde AP-fondens vinst.

Ilija Batljan lämnar socialdemokraterna och deras väljare i Stockholms län, Ilija Batljan visar att han är en resultatpolitiker in i märgen och när han inte kan få igenom några resultat så byter han riktning - från landstingshuset på Kungsholmen till en post som vice VD i ett fastighetsbolag. Det är lätt att förstå Ilija Batljan, som förmodligen också ser att möjligheterna till att få några som helst resultat ur sitt politiska engagemang inte ligger i närtid utan i dåtid.

Partiet Ilija Batljan företräder håller som bäst på att bränna sina broar till väljarkåren i en närmast parodisk rekryteringsprocess för att hitta en ny partiordförande och oppositionsledare på riksplanet - något som smittar av sig till landstingets domäner. Som den skärpta man han är, trots sin delaktighet i butler-utspelet, lär han se verkligen som den ser ut och som alla utom Baylan också ser den. Aldrig har väl tiden varit så rätt för råttorna att överge skeppet som nu...

Skärgårdsstaden och avkroken Nynäshamn upplevde en renässans under Ilija Batljans ledarskap, som från min synvinkel i civilisationen tycktes vara ett ledarskap format av pragmatism och progressivitet. I mina ögon var Batljan en modern företrädare för ett omodernt parti, och dagens nyhet kom därför att på något sätt att bli lika förutsägbar som den kom överraskande.

Men nog trodde jag att Ilija Batljan skulle härda ut lite längre än några månader i rollen som oppositionslandstingsråd, men att han ändå skulle sticka i god tid innan nästa val - till något mer spännande ställe där han kunde få resultat för sitt arbete. Nu blev det inte så, en trevlig och kompetent sosse går vidare i livet och utforskar nya jaktmarker och en ny kommer att träda till. Det tillhör gott politiskt hyfs att önska även politiska motståndare lycka till med vad de än tar för sig och jag önskar naturligtvis Facebook-kompisen Ilija Batljan all lycka med sitt nya uppdrag.

En kompetent och erkänt duktig politiker går och om allt går som jag tror så kommer en man mer känd för sin kompetens att ersättas av en kvinna som jag mest känner för hennes skönhet - Helene Hellmark-Knutsson. Säkert är Helene också kompetent och en fullgod ersättare för Ililja Batljan. Men på något sätt jag har alltid haft svårt att lyssna på det hon sagt under hennes tid som kommunalråd i Sundbyberg, det har varit som om synintrycken blockerat hörseln. Från min upphöljda position på åhörarläktaren under kommunfullmäktiges möten har hon stått där nedanför mig och pratat, men orden har liksom inte trängt in i min skalle. Det var bara synintrycken som nådde fram till hjärnan, och hon var och är en tilltalande politiker i mina ögon.

Helene Hellmark-Knutsson är en naturlig och kontinuerlig efterträdare till Batljan, en modern kvinna med moderna tankar i ett hopplöst omodernt parti. Jag önskade Batljan lycka till med sitt nya uppdrag, men jag kan inte förmå mig att önska Helene eller den det nu kan bli som axlar oppositionsrollen i Stockholms läns landsting lycka till. Tvärtom, jag önskar att ni fortsätter er Golgata-vandring över det där stupet i fjärran. Det betyder inte att jag ogillar er alls som personer, utan bara som företeelser.

Länkar: SvD, DN, AB, Expr
Bloggar: Ekonomisten

3 kommentarer:

Anonym sa...

...det är som att skönheten blockerar alla andra intryck...
Patetiskt!

Tokmoderaten sa...

Eller hur!

Svenne sa...

Stämmer väldigt väl!
Särskilt "...fortsätter er Golgata-vandring över det där stupet i fjärran..." Hehe.