2011/02/09

(S)VORDOMAR OCH (S)PRÅKUTVECKLING...


Dagens mest intressanta artikel i mediabruset hittade jag på Svenskan och den handlade om svordomarnas historia och behovet av nya sådana allteftersom de gamla tappar i effekt i takt med att de används mer frekvent. Den som idag skulle försöka uppröra eller förnedra någon genom att kalla densamma "fähund" eller "skitstövel" får förmodligen ett fnittrande skratt i retur eftersom den som skall kränka framstår som totalt verklighetsfrånvänd.

Det är knappt så att "djävla idiot" eller "ditt förbannade fanskap" biter längre, nej nu behöver man ta till ännu värre ord för att kasta skit över någon verbalt - de runda orden, snusket och de där omdömena som hade fått mormor och farfar att falla döda ner till marken bara sekunden efter det att ett högljutt nyttjande av den nyskapande svordomarna "kukhuvud" eller "fitta" trängt in i deras igengrodda hörselgångar. Utvecklingen är lika snabb som skrämmande när det kommer till svordomar, och det som idag får mig att rycka till och hålla för mina öron kommer förmodligen mina barn bara skratta åt när de blivit lika mogna som undertecknad...

Själv svär jag alldeles för mycket, men jag lever kvar i den gamla skolan där "din djävel", "ditt fanskap" och deras ursprung i orden "djävlar" och "fan" duger bra för att klista omdömet på någon som förtjänar det eller för att förstärka något som är extremt bra eller dåligt. I omgivningen värld låter det kanske bara löjligt, mina barn tycker att det är skrattretande och kallar mamma för "hora" för att visa när det upplever att något är fel och då skriker jag naturligtvis det gammalmodiga "Håll käften ungdjävel!" om jag är i närheten. Att ta de runda orden i min lika runda mun känns inte alls bra, orden blir fyrkantiga och gör illa mig mer än den som skall såras - får jag för mig iallafall.

Det lär som sagt komma en dag i den nära framtiden då de runda orden inte biter längre och det behövs andra förklenande omdömen att strö omkring sig när man är på det humöret. För att sparka omkull det negativa användandet av de ord som annars borde vara upphetsande, synonymerna till snoppen eller snippan, så har jag ett radikalt förslag som borde passa in bra - om man bortser från att de nya svordomarna röjer valhemligheten...

Tänk om jag skulle få skrika "din djävla Nuder" åt någon som jag störde mig på? Gud så skönt, rent av förlösande inbillar jag mig. Hur underbart skulle det inte vara för det Röda Berget att sitta framför datorn och vråla "Bildt-helvete!" när nästa opinionsundersökning kommer upp på skärmen? Mår man dåligt kan man om man får frågan snabbt beskriva sinnesstämningen med "Det är åt Ohly!" istället för "Det är åt helvete!".

Lördag eftermiddag, klockan är 14:58. Du står framför ölhyllan på Bolaget när du upptäcker att det är slut på Saku Kuld - artikelnummer 1572 - är det bara att primalskrika ut "Åkessooooon!" med risken att det kommer någon servicemedveten monopol-träl och visar dig vägen till vinhyllorna. Det är bara att använda de politiker man stör sig mest på som nya svordomar, så får de runda orden vara kvar som upphetsande repliker i någon P-rulle eller för att mam skall komma i stridbart skick i sovrummet som en förlängning av fredagsmyset.

Så får det bli, jag hittar på mina egna svordomar och lämnar de runda orden ifred innan de ens har hunnit slå rot i min vokabulär. Ser ni någon som halkar på den isiga trottoaren och skriker "Sven-Erik Österbeeeeerg!!!" så är det nog jag som lättar på trycket, och detsamma gäller nog om "Jag betalar inte för den där blaskiga biran, din satans Sommestad" ekar inne på Bishops Arms på Landsvägen Sundbyberg. Det är dags att ta svärandet ett steg till och börja förolämpa folk på riktigt - genom att ge dom stämpeln som "såsse" och "loser"...

Länkar: SvD

2 kommentarer:

janne b sa...

Saku kuld har ju bytt flaska. Du måste hänga med.
Själv rycker jag till varje gång jag hör någon kalla någon annan för "Hora".
Hitills har jag inte någonsin (ännu) hört mina barn använda det uttrycket. De använder samma enkla svordomar som som sin gamla pappa. Typ: Fan, jävla, helvete osv.
Det är ju mitt fel, men det låter faktiskt bättre än de moderna svordomarna i mina öron.

Janne

Tokmoderaten sa...

Jag rycker också till Janne.

Och ja, jag vet att Saku Kuld har bytt flaska - men den gamla var snyggare så därför får bilden stå kvar. Jag är konservativ se'ru...