2008/04/18

MANLIGT OCH KVINNLIGT - VEM TAR ÖVER HUFVUDSTADEN?


Två dagar har passerat sedan "bomben" briserade, två dagar sedan Kristina Axén Olin bestämde sig för att lämna stadshuset. Redan nu är arbetet i full gång för att hitta en lämplig ersättare till Kristina. Vem det än må bli så får den personen ett svårt jobb att fylla tomrummet efter Kristina.

Bor man i Sundbyberg, och är engagerad i vår lokala Moderat-förening kan det ju tyckas förmätet att man kommer med synpunkter på hur kollegorna i syd-ost skall lösa denna ledarskapsfråga. Men att knipa käft ligger liksom inte för mig, så var så god: Dagens funderingar...

Läser man de båda morgontidningarna så verkar Sten Nordin ligga bra till. Det är väl inget dåligt val, Sten är ju kunnig, rutinerad och synnerligen kvalificerad. Sten skulle fylla platsen efter Kristina på ett förtjänstfullt sätt, det är jag säker på men...

Utan att förespråka kvotering och sån där nonsens-feminism som kommer från den politiska vänsterkanten så kan jag anse att man borde kunna hitta en kvinna som är lika duglig som Sten Nordin. Marita Ulvskog, sossarnas egen Primalskrikerska, tycker att Fillipa skulle göra sig bra. Det är ju fantastiskt att sosseriet nu lägger sig i andra partiers nomineringsarbete också, men jag är benägen att hålla med Marita om det inte vore för att man då istället flyttar ledarskapsproblemet till landstinget istället. Men en rockad där Catharina Elmsäter-Svärd tar över i landstinget, och Fillipa i Hufvudstaden kanske skulle vara något att fundera över...? Vem vet, vem vet...

För oavsett om man är man eller kvinna så skall man alltid hitta den lämpligaste kandidaten, som kan driva vår politik på ett vinnande sätt. Och har man en avhoppad kvinna, och kan ersätta med en kvinna så framstår vi som mer trovärdiga inför väljarkåren när vi pratar om jämställdhet. Detta förutsätter dock att kvinnan är lika fullfjädrad som sin manliga utmanare... Kvotering, nej tack men en trovärdig jämställdhetspolitik, gärna...
Vad avser serien ovan, så är jag redan en mer än jämställd man, jag lagar mat 90% av veckans dagar, jag tvättar och torkar, jag städar bara för att få höra hur dålig jag är på det och se fruntimmret ta fram dammsugaren igen...
Och anser någon att jag med dessa rader framstår som något personlighetskluven eller rent av schizofren, så ligger det säkert något i dessa funderingar.

Inga kommentarer: