2009/03/06

FEL...!?

På min arbetsplats finns det bara 15% män, men jag skriker inte om kvotering...

Kvotering är ett fruktansvärt påhitt, fråga bara sossarna om de nu känner sig nöjda med att så kategoriskt ha satt könet före kompetensen när man valde Mona som Görans efterträdare... Själv skiter jag i om valsedlar eller ledamöter består av 80% män - 20% kvinnor eller 90% kvinnor och 10% män. Det är inte snopp eller snippa som avgör om man är lämpad utan personlighet, livserfarenheter och ambitioner...

Jag vill förtydliga att jag inte på något sätt är motståndare till att kvinnor har samma löner som sina manliga kollegor, har samma utvecklingsmöjligheter och samma rättigheter att komma till tals både inom politiken eller arbetslivet. Men kommer vi dit genom att anamma vänsterns argumentation om tvång och lagstiftning? Nej, utvecklingen bör komma genom att fria viljor gör framsteg och ser de nya möjligheterna öppna upp sig. Men kvotering är fel, inte rätt väg att gå...

"Men det går ju så långsamt!" skriker då förmodligen kvoteringsvurmarna - när svaret är tvärtom. Man måste ju sätta in tiden i ett historiskt perspektiv och då börjar vi faktiskt närma jämställdhetens Nirvana i expressfart. Se bara vad som har hänt under mina egna 40 år som världsmedborgare, kvinnan har det lättare att komma till sin rätt och göra det som kvinnan vill än för 40, 30 eller 20 år sedan. Sedan andra världskrigets slut har livet förändrats för den moderna kvinnan, mer än under alla 1000-tals år innan - och det går inte långsamt!

Själv vet jag ju knappt var jag skall klassas in på de tilltänkta kvoteringslistorna nuförtiden. Jag är ju man men med arbetet i den offentliga sektorn, i en kvinnodominerad bransch och med nästan enbart rödingar omkring mig under arbetstid. Sålunda borde jag ju kunna bli inkvoterad på listorna enligt en herrans massa parametrar på Schlingmans listor. Halvestländare, lågavlönad, offentliganställd och med arbetet på en kvinnodominerad arbetsplats...
Drömkandidat, moi?

3 kommentarer:

Erica Lejonroos sa...

Men vännen varför är det så svårt att förstå och erkänna att det finns osaklig jämställdhet i vårt samhälle och så också inom vårt parti???

PUSS

http://lejonroos.wordpress.com/

Tokmoderaten sa...

Erkänner gärna att det finns en fruktansvärt osaklig jämställdhet överallt... :)

Den kompetenta skall tillåtas växa på egna meriter, alldeles oavsett vad man har mellan benen.

Puss tillbaka...

Erica Lejonroos sa...

Men vännen, Den dagen då vi har lika många inkompetenta kvinnor som vi idag har inkompetenta män lär få vänta. I o f s något som vi kanske ska se positivt på ;-)

Puss puss