2009/03/12

GLAPPKÄFTARNAS GLAPPKÄFT


Jag vill någon gång bli positivt överraskad av att oppositionsledare Sahlin klämmer ur sig något som är genomtänkt, välformulerat och innehåller något som kan vara värt att fundera lite över. Jag vill någon gång kunna erkänna att även Mona Sahlin har en poäng i det hon säger. Jag vill någon gång kunna erkänna att jag varit alldeles för hård i mina förklenande omdömen om Mona, jag vill ju vara snäll!

Men det är ju tamejfan helt omöjligt, det enda som kommer ur den Sahlinska munnen är ju dumheter så korkade att till och med SAAB-arbetarna i sin förtvivlan ser förbi de tomma orden, den skenheliga populismen och den minst sagt verklighetsfrånvända syn med vilken Mona står och betraktar SAAB. För vad menar egentligen Mona när hon skyller 750 SAAB-anställdas varsel på Maud Olofsson, centerkvinnan som med en klart mer verklighetsförankrad synvinkel förmedlat den tragiska, obehagliga men ack så tydliga sanningen...

De senaste 20 åren har SAAB haft ett år då bokslutet varit positivt, ett företag som trots bra bilar - för det är bra bilar SAAB har producerat - inte säljer någonting i vår omvärld. Av patriotiska skäl så går det marginellt bättre här hemma, men långt ifrån så bra att man kan se framtiden an med något som liknar hopp. Trots att SAAB är ett företag under rekonstruktion, där ägaren GM drar sig ur på ett fegt sätt och där köpare eller spekulanter inte verkar vara några andra än SAAB-ledningens egen uppsättning av "Mållgans" så tycker Mona att vi skall rädda detta framgångsrika företag. Mona vill att vi skattebetalare skall ta från vård, skola och omsorg för att rädda SAAB, ett projekt som utan en ny, stark ägare är lika hopplöst som att försöka rädda ett sjunkande skepp med ett gäng personer med grav muskeldystrofi vid pumparna.

Jag lider med arbetarna på SAAB, det gör jag - GM har väl knappast varit den bästa ägaren man kan önska sig, och jag hoppas att det finns någon intressent som inte ser allt i svart utan bestämmer sig för att försöka ge SAAB en framtid. Jag lider också med vårt största oppositionsparti som i sin tur lider av att ha en partiledare som säkert gör sitt bästa, men där det bästa bara är floskler, populism, tomma ord och rena dumheter. Sosseriet borde själva önska en valförlust 2010 så SAP får ett motiv att göra det nödvändiga skiftet för att inte bli helt utan trovärdighet för all framtid.

Länkar: SvD1, SvD2, SvD3, DN1, DN2, AB1, AB2

2 kommentarer:

piwen sa...

Själv är jag en helnöjd Solnabo! Härligt att du avslöjar dina motståndare på ett sånt fint sätt! Glöm inte schlagern på Lördag, tror visst din favorit brutta ska sjunga sin snälla sång för dig och alla oss andra !

Tokmoderaten sa...

Solna, så nära ändå så långt borta... Kommunsammanslagning, snälla!