2008/09/03

FÄNRIK FLINK FORTSATT FÄNGSLAD


Det finns tillfällen man aldrig glömmer i livet. Självklart handlar det om första kyssen, första älskogen och alla de fyra sönernas färd ut ur livmodern, men det finns även fyra uppvaknanden och en eftermiddag som nog kommer finnas i mitt minne så länge jag har hjärnan i hyfsat skick.

Morgon 1: När jag vaknade till nyheten att MS Estonia hade förlist i hårt väder i september 1994. Efter Estlands självständighet hade familjen ofta besökt landet, och ofta med just denna båt.
Morgon 2: När jag vaknade till nyheten att Makedonska föreningen på Hisingen i Göteborg hade brunnit i oktober 1998, med ohyggligt många offer till följd.
Morgon 3: När jag vaknade upp till nyheten att Arne Wijkman och Michael Spira sommaren 2007 bestämde sig för att hastigt och lustigt bli sossar och utradera resultatet av ett demokratiskt val i Sundbyberg, min hemstad. Inte en katastrof av samma sort som de övriga, men helt klart något som satt spår i mig.
Eftermiddag: När jag under sjukvårdsutbildning på SOS Alarm fick se vad som hände i New York den 11 september 2001.

och så slutligen...
Morgon 4: När jag vaknade till nyheten att Fänrik Flink i juni 1994 gått bärsärkagång i Falun med sin AK-5 och tagit livet av 7 människor och skadat två. Eftersom släkten också haft en stuga utanför Falun, i Bjursås, så var Falun fram tills då synonymt med lugn och ro...

Nu har Örebro Tingsrätt bestämt sig för att avslå Fk Flinks ansökan om att få sitt livstidsstraff tidsbestämt. Gott så, det han gjorde den där natten är ju ett av de värsta brotten det här landet varit med om. Positivt också om detta skapar ett prejudikat där det hart när blir omöjligt att komma ut efter att ha dömts till livstid, namnet på påföljden säger ju egentligen allt.

Flink har ju på alla sätt varit en mönsterfånge, som skött sig exemplariskt och som säger sig ha förändrats av tiden inom kriminalvårdens klor... Jag har svårt att se andra kriminella med samma dom bakom sig sköta sig lika bra som denna fd fänrik vid Dalregementet, och därför borde de kunna se sig i himlen om en frigivning inom överskådlig tid.

Inga kommentarer: