2008/08/29

ATT VILJA MEN INTE KUNNA...


När man tittar i de opinionsundersökningar som publiceras lite här och där för att få oss med hjärtat till höger att må riktigt dåligt så man ju krasst konstatera att det kunde ju ha varit värre... Rikets för tillfället största parti styrs ju nämligen av Mona Sahlin, en person som åtnjuter ett alltmer tynande förtroende bland väljarkåren. Hade sossarna hittat ett litet "russin i kakan" istället för den här lallande näbbgäddan hade kanske opinionsundersökningarna sett ut som de valresultat man såg i de gamla kommunistiska länderna...

Jag tycker faktiskt riktigt synd om socialdemokraterna av just detta skäl, man är ju värd en bra ledare och det synes icke fru Sahlin vara från min synvinkel. Man hade ju som det kvoteringsparti man är bestämt sig för en kvinna vid rodret, efter Mannen av alla män. Dessvärre ville ju inte Margot Wahlström, och Anna Lindhs tragiska och alltför tidiga bortgång berövade sossarna en mycket bra och kunnig ledare. Kvar satt Mona och trånade efter det jobb som Mannen av alla män, Göran Persson snodde framför ögonen på Mona. Efter Göran skulle det sedan prompt vara en kvinna och så blev det Mona, och till min stora lycka är det just detta val det som kommer vända opinionssiffrorna till valdagen. Att man sedan vet att man får med sig två trätande gubbar i Lars Ohly och Peter Eriksson när Mona skall skapa sitt lag borde väl skrämma bort en hel del folk...

Det är något med Mona Sahlin som gör mig uppretad och närmast tokig. Sättet hon argumenterar på, flosklerna hon fäller och den aldrig sinande strömmen av populism som väller ut ur en hennes mun på en variant av Stockholmska som dagispersonal använder när de talar till sina 2-3 åringar är ju bara så jobbigt att lyssna på. "Stäng av ljudet fort!" brukar jag skrika högt inombords varje gång Nackas svar på Gullan Bornemark syns i etern och öppnar käften.

Det finns ju bra folk i sosseriets led, Nathalie Sundesten-Landin gillar jag skarpt. Nathalie skulle bli en bra mycket bättre ledare än Mona. Fast nu har Nathalie gått med i en Facebook-grupp som klassar oss Moderater som några snyltande och laglösa individer utan skruppler. Jag blir bedrövad och tillintetgjord. Vi snyltare finns ju i alla partier, och definitivt så också i Socialdemokraterna. Just med tanke på vem som styr Nathalies parti skall man kanske vara försiktig med kräva högre moral av andra? För de som glömt, följ länken och påminns...

Två citat från Monas partivänner, Enn Kokk och Mannen av alla män, Göran Persson, får avslutat inlägget...

"Mitt intryck av henne – jag har jobbat nära henne under hennes tid som partisekreterare – är att hon agerar mer efter vart hon känner att vinden blåser än efter djupt grundad övertygelse och framför allt kunskap. De gånger hon bad mig om underlag för något, ville hon aldrig läsa några vidlyftiga papper, som hon själv måste tolka; nej, korta sammanfattningar skulle det vara. Hon var ganska lat." Enn Kokk

"Man tilltror henne en större politisk kapacitet än hon har. Det är inte så märkvärdigt, det som kommer över hennes läppar. Hennes styrka är inte tänkandet, utan hennes styrka är att förmedla ett budskap." GP

5 kommentarer:

Lucas sa...

Du har det inte lätt du. Jag märker att du är grymt besviken. Du vet itne riktigt vad du ska göra med din frustration. När du istället borde analysera varför det går dåligt för din favoritregering så ställer du till med trams och åter trams där du spyr galla över Mona Sahlin. Du bekräftar verkligen min teori att många åt höger och då främst moderater är rätt så fåniga. Ni är inte intresserad av att prata om sakfrågor utan bara om hur mycket ni hatar socialdemokraterna.

Själv ska jag skåla i glaset ikväll. Kd ligger under spärren och det skiljer ca 20%-enheter när Kd räknas bort.

Med önskan om en trevlig kväll.

Tokmoderaten sa...

Ha en trevlig kväll du med Lucas.

Jag har mina egna analyser om varför det skiljer nästan 20% i opinionsundersökningarna. En starkt bidragande orsak var nog att vid tiden för valet 2006 så var många rätt less på GP. Dessutom stod alliansen enad som aldrig förr. Att sossarna hade pratat vitt och brett under flera år om hur man skulle få ner arbetslösheten och ge folk möjlighet att gå till tandläkaren utan att bli ruinerad var bara tomt prat.

Prata sakfrågor Lucas? Vilka är det som håller rådslag efter rådslag och inte yppar något om vad man egentligen vill? Jo, Mona med hennes gäng Lars och Peter. Och jag hatar inte socialdemokraterna, isf hade jag tyckt att SAP var värda Mona som ledare... :)

Och tack för din klokrena analys av mig, jag är fånig in i märgen!

Jonas sa...

Hej!

Din analys av varför man retar sig på Mona Sahlin (tredje stycket) är klockren!

Kunde inte sagt det bättre själv.

Mats Ceder sa...

Problemet med Mona är att hon just bara är - Mona! Inget mer. Det har ju alltid varit känt att hon inte utgör precis det skarpaste verktyget i lådan. I en intervju av Luuk Här om året så satt hon och surrade om Bruce Springsteen med ett allvar och en vördnad som om hon skulle ha avhandlat arbetslösheten eller rikets budget. Om man inte har större möjlighet till distinktion mellan det lilla och det stora så är man en rätt usel och snudd på farlig ledare. En raggarbrud bör inte leda Sverige...

Anonym sa...

http://beta.newsmill.se/artikel/2008/09/09/newsmill-ett-hot-mot-demokratin