2008/08/06

"DET VAR EN ÖNSKEDRÖM, MEN JAG MÅSTE MEDGE ATT NÄR JAG VAKNADE, VAKNADE JAG MED GLÄDJE..."


Tänk dig följande scenario: Tingsrätten fäller en hysteriskt gråtande ERNST för hans våldtäkt på vår vackra natur, och det strandskydd som vi har för att skydda oss mot sådana som ERNST. Domen läses upp, ERNST får 3 år på Kumla medan TV4 får böta 10 miljoner samt riva styggelsen. Hulkande förs ERNST ut i handfängsel mellan två bastanta herrar från Kriminalvården och trycks in i en liten svart bil som med rasande fart försöker fly de paparazzis som jagar ERNST.

Färden går genom riket, förbi fallfärdiga torp och sommarstugor. Allt medan tårarna faller ner för ERNST kinder reflekterar han över vad han hade kunnat göra för dessa nedgångna byggnader. Målet är en byggnad som ERNST inte ens med alla medel i världen skulle kunna göra hemtrevlig, Kumla kriminalvårdsanstalt...

Väl framme möts ERNST av sina nya "vänner", "vänner" som gärna kommer ge ERNST insikt om hur livet är innanför murarna på en kriminalvårdsanstalt. ERNST kommer få se sina penslar brytas sönder, sina vattenpass krossas och verktygen användas för att skada den lille ERNST. Här hjälper det inte att lägga huvudet på sned, le som en trånsjuk eunuck och tindra med ögonen för att överleva, här hjälper inte ERNSTs lissmande överhuvudtaget...

Dagarna går, ERNST har en mycket välhållen cell som han pysslar om hela dagarna. Tankarna gnager i ERNSTs skalle: Var det värd att bryta mot lagen om strandskydd för att göra bra TV? Varför sitter jag här egentligen? Vill Sverige mig illa?

Hursomhelst sköter sig ERNST exemplariskt innanför murarna, åtminstone när någon ser på - "Ögontjänaren" är hans smeknamn på Kumla och det är inte för inte som han kallas så...

Med sedvanlig straffrabatt så är det efter 24 månader dags att släppa ut ERNST, som nu utvecklats till en förhärdad brottsling under sin tid på Kumla. ERNST är ju duktig på att dölja sina mörka sidor, men polisen i Örebro blir inte överraskad när man säkrar ett par nakna fotspår istället för skoavtryck vid ett demolerat sommartorp... Två dagar senare grips ERNST när han försöker döda en krabba med en drillborr i Feskekörka i Göteborg. Det är svårt att bryta med brottets bana, ERNST kommer nu i retur till tingsrätter och anstalter för resten av livet...

Det är ju bara en dröm, jag vet. Men skulle det inte vara lite spännande att följa ERNSTs väg mot förfallet efter lagbrottet?

2 kommentarer:

Mattias Lönnqvist sa...

Börjar det inte bli väldigt mycket Ernst på din blogg nu? :p

Tokmoderaten sa...

Jag förstår inte vad du menar Mattias. Det är väl värre i kvällspressen, och den här är jag nöjd med - det är inte ofta jag sitter och fnittrar åt det jag skriver men så var fallet i morse.