2008/08/26

ERKÄNN TJETJENIENS SJÄLVSTÄNDIGHET!


Bloggen kommer att gå på sparlåga ett antal dagar på grund av omständigheter som gör mitt liv till ett smärre kaos... Att då strukturera upp mitt liv med bloggande känns nästan meningslöst, men jag måste bara kommentera Rysslands påhitt att erkänna de två utbrytarområdena Sydossetien och Abkhazien som självständiga stater.

Vad blir nästa områden som Ryssland erkänner som självständiga stater? "Östestland"? "Östlettland" eller Transdniestrområdet i Moldavien...? Att området befolkas av människor som fått ryska pass av Putin, och där andra folkgrupper fördrivits är alltså tillräckliga skäl i Kremls ögon för att få bli självständiga. Att de annars ligger inom en suverän stats internationellt erkända gränser bekommer inte ryssen ett dugg...

Ryssland visar vad man vill, man vill ha konfrontation och man skiter i vad omvärlden tycker och tänker. Det är dags för EU att markera avstånd, och det rejält. Sök upp exil-tjetjener, låt dom skapa en exilregering - jag har ju förvisso för mig att det redan finns en sådan, och erkänn Tjetjenien som självständigt. Förvisso ockuperat av Ryssland, men ändå med en befolkning som vill ha frihet.

Vi hörs när vi hörs...

11 kommentarer:

hawa0835 sa...

Det märks att du är moderat, en total okunnighet om dessa problem och regioner. Vidare kommentarer överflödiga.

Magister i Östeuropa och Freds- och konfliktkunskap.

Tore Landén sa...

Ständigt denna Ivan, sticker fram sina fötter under gardinen och jävlas lite grann

Tokmoderaten sa...

Hawa: Okunnig, måhända...? Moderat, javisst! Det konstiga är att du med din magisterexamen vet mer än alla västvärldens demokratier, alla som värnar det lilla landet... Jag tvivlar på att alla är lika "okunniga" som jag.
Tycker man att det är OK att med vapenmakt flytta erkända, och fastställda gränser så är det ju kanske ett sorgligt yrkesval att lära ut Freds- och konfliktkunskap.

Sedan tycker jag att Georgien inte hade behövt gå i fällan på det sätt man gjorde. Man skapade ett ryskt Casus Belli med en dumdristig operation.

Friherren sa...

Tokmoderat va de som sagt va !
Men trots allt så skulle det väl inte skada att använda lite vett o sunt förnuft - nehe inte d - ja ,ja men, men, du får göra som salig Kajsa - taga vad man haver !

Bara en stilla undran - ligger inte Kosovo inom internationellt erkända grenser monne ?

Tokmoderaten sa...

Om friherren hade läst mina tidigare bloggar i ämnet hade han kunnat se att jag är starkt kritisk och skeptisk till att man så lättvindigt gav Kosovo självständighet, och att vi i väst erkände den så snabbt. Orsaken var just att detta skapar en del av de problem vi idag ser i Kaukasus...

Sedan tror jag inte många delar min syn på Tjetjenien...

hawa0835 sa...

Du måste förstå att konflikten inte bara handlar om Ryssland kontra Georgien, det finns två folkgrupper som vill och har en vilja att säga sitt angående sin framtid.

Tokmoderaten sa...

Ungefär som Tjetjenerna...

Sedan är jag inte dummare än att jag förstår att USA gärna stärker sina positioner i området. Men ryssarna gör det ju lätt för Georgien att söka sig mot NATO, med sina utfall och sitt undergrävande av denna suveräna nation.

hawa0835 sa...

Alla folkgrupper har rätt att kräva och bestämma angående sin framtid, detta gäller såväl Kosovo som Tjetjenien, men det är inte dit jag vill komma. Det är varje folkgrupps rätt att själv bestämma sin framtid. USA och Ryssland skall lämna regionen ifred, regioner där befolkningen är i majoritet skall kunna avgöra själva om de vill bli självständiga eller inte.

Unknown sa...

Det är dagar som dessa jag skäms över att vara moderat. När det är så tydligt att våra politikers åsikter är bara fjäsk för USA, kan de inte tänka själva? För inte så länge sedan erkände våra goda politiker Kosovo och nu är det plötsligt otänkbart att göra det samma för Sydossetien och Abchasien. Vi är såpass vuxna att vi ser genom skitsnacket, detta är politik och politik handlar i huvudsak om två saker, strategiskt övertag eller pengar. Kosovo har ett strategiskt läge och är idag defacto NATO land, de kommer aldrig bli fria. Georgien handlar om pengar, att få hit till europa gas och olja utan att behöva passera Ryssland.

Läs mellan raderna, var lite källkritiska och tro iinte för en sekund att handlar om rätt eller fel det visade NATO tydligt när de bombade Belgrads nyhetsredaktion och Kinas ambassad.

Unknown sa...

Vilket Tjetjenien är det du vill erkänna? Den tjetjenska republiken Itjkerien, som utropade sin självständighet i början av 1990-talet, har nu officiellt upphört. Nu är det i stället Kaukasusemiratet som gäller, och dess ledare Umarov titulerar sig numera emir. Kaukasusemiratet ska såvitt jag begriper omfatta hela nordkaukasus, där de avser att införa ett shariasamhälle.

Ska den stat du vill erkänna också innefatta andra nordkaukasiska republiker, som Dagestan (som invaderades av tjetjener 1999) eller Kabardino-Balkarien (som invaderades 2005)?

Vladimir sa...

Det är inte bara olja och gas som gör Nato intresserade av kaukausus. Bergen är fullproppade med mineraler.
Ett ämne är speciellt viktigt som man använder för att bygga flygplan