2008/08/28

STORSJÖODJURETS VARA ELLER INTE VARA...


Under resorna till släktens stuga vid Stora Blåsjön i den nordligaste delen av Jämtland så har jag alltid passerat Storsjön. På dessa resor har jag blickat ut över den vackra sjön i hopp om att se något av det kända odjuret som enligt sägen har sin hemvist i djupet. Jag har tidigare berättat om mitt intresse för sådana här "skrönor" i och med fuskhistorien med Bigfoot för några veckor sedan, vilket var ett väntat anti-klimax...

Nu har man med en undervattenskamera lyckats fånga något avlångt, stort och blodfyllt i Storsjön och dragit slutsatsen att det antingen kan vara en del av Storsjöodjuret eller en sjöorm. Jag har en annan, och egen teori, som jag redogör för längst ner i denna blogg...

Skulle det nu vara Storsjöodjuret som fastnat på film är det ju roligt, att alla dessa observationer över seklen har varit korrekta och inga hjärnspöken. Det skulle ju vara fantastiskt ifall det på vår sönderundersökta planet fortfarande kan hittas tidigare okända varelser. Och alldeles oavsett om det nu är Storsjöodjuret som mannekängat vid den där kobben eller inte så tror jag att det finns något okänt därnere i det kalla vattnet, något spännande...

I min ungdoms dagar har jag suttit som den nörd jag var ( är...? ) och blickat ut över himlen i hopp om att få se ett UFO, jag har något äldre suttit i timtals vid Loch Ness stränder och spanat efter Nessie och som sagt suttit vid rastplatser runt Storsjön med kikare för att försöka få en skymt av odjuret. Eftersom jag närmast är att betrakta som en ateist så kanske detta är ett surrogat för den Gud jag tvivlar på?

Min egen teori om vad som nu filmats är kanske inte riktigt rumsren, men för den skull inte omöjlig... Det finns ju ett basketlag i Östersund, KFUM Jämtland. Vad finns i nästan varje svenskt basketlag? Jo, en färgad man med afrikanska rötter. Vi "småväxta" svenska män tittar oftast avundsjukt på dessa män, som oftast är mer "storväxta" än oss. Vi i vården vet att detta är ett obestridligt faktum. Och ja - jag är avundsjuk! Alltså: avlångt, stort och blodfyllt... Kan det vara en basketspelare som tog sig ett dopp vid den där kobben? Troligtvis.

Inga kommentarer: